Tuning autička

Autíčka na českou autodráhu ITES neoslňují dobrými jízdními vlastnostmi. To se o trochu zlepšilo u autíček GONIO, která začal později výrobce vybavovat magnetem. Následujících pár typů udělá ze starých autíček skutečné závoďáky. Cílem úprav není kompletní přestavba autíčka, ale realizace poměrně jednoduchých vylepšení za zachování původního vzhledu.

Bez ohledu na to o jakou autodráhu se jedná, jsou důležité následující zásady:

  • Nezpuchřelé pneumatiky
  • Čistá dráha
  • Nesjeté kartáčky
  • Vyvážený podvozek (tj. nezkroucený podvozek, vždy musí dosedat všechny kola na dráhu)

Teprve následně můžeme přistoupit k dalším úpravám.

Správná volba podvozku, vodítka a pneumatik 

IMG_3872

Vodítko

Jako podvozek s nejlepšími jízdními vlastnosti se ukázal podvozek z pozdní produkce ITES a z produkce GONIO. Další důležitou součástkou je „zacvakávací“ vodítko. Testováním se ukázalo, že nejlepší pneumatiky jsou původní nezpuchřelé pneumatiky od ITESu.  V případě, že se naskytne možnost koupit originální zabalené ITES pneumatiky NEVÁHEJTE! Další dobré pneumatiky jsou od soukromého malovýrobce, u jedné se mi po 1/2 roce stalo že praskla. Současné pneumatiky od FARA s o kroužky drží také dobře, ale bohužel se z disku v zatáčkách hodně svlékají. Prakticky jsou tak použitelné na přední nápravu. Nebo na hladké disky, ale i z těch se tu a tam svléknou.

Magnety, motorky a karoserie 

IMG_3889

Podvozek autíčka na autodráhu ITES s magnety

To co z autíček udělá opravdové závoďáky je výměna motoru a osazení podvozku autíčka magnety. Jako nejvhodnější motorek se ukázal FARO Motor SUPER 12V/20000, který autíčkům udělí opravdovou dynamiku. Motor Motrax X-10 Tiger, který současný výrobce autodráhy FARO má také ve své nabídce nedoporučuji. Respektive vzhledem k odbíranému proudu není vhodný na okruh čtyř dráhy ITES a i přes tvrdý zdroj nevyhovují ovladače, které jsou konstruovány na menší proudy. Autíčko s tímto motorkem je neovladatelné. Nejdřív jede pomalu a při zamáčknutí ovladače na plný plyn vypálilo zběsilou rychlosti. Než se rozkoukáte doslova prorazí mantinely. Pro tento motor je nutné mít polovodičový ovladač.

Článku jak osadit autíčko magnety je na internetu dost. Mě se osvědčilo osazení čtyřmi magnety viz obrázek. Použity byly neodinové magnety KV-20-10-02-N a KV-20-04-03-N pro osazení autíček s kapotou zakrývající kolečka a KV-20-10-01-N pro formule.

Po realizaci těchto úprav prakticky už typ karoserie moc nerozhoduje o jízdních vlastnostech autíčka. Proto doporučuji jezdit s málo vzácnými karoseriemi, u kterých rozbití při závodění nebude mrzet, viz článek Jak ocenit autíčka (ty které mají jednu hvězdičku). Osobně mám nejraději Mirage.

Výsledky můžete posoudit sami na přiloženém videu. (videa budou přidána)

Zajetý nejlepší čas s upraveným autíčkem na skoro 15 m okruhu čtyř dráhy je 4,009 s. Oprati tomu čas s neupraveným autíčkem je (čas bude teprve změřen). Tedy výsledek je přesvědčiví.