Renovace Tyrrell 005 očima modeláře

Já patřím k té starší generaci, co si stavěla dráhové modely sama, mnohdy to bylo hodně neučesané. A teď k autům. Kdo má doma originální dráhová auta ITES v slušném stavu, může se ubírat dvěma směry. Jeden je zachovat co možná nejoriginálnější stav, včetně krabičky a třeba ho výhodně prodat na aukčních stránkách. Ceny jsou opravdu vysoké a je to důvod k zamyšlení.

Druhý směr je ryze modelářský a cílem je vrátit těmto autům modelový vzhled a také je upravit tak, aby dobře jezdila na dráze a byla zdatným soupeřem profesionálních modelů renomovaných firem, jako je Carrera, Slot.it, NSR a další. To je i můj případ. Tyrrell 005 je nádherný vůz a mám slabost pro vozy F1 z období 70 – 90 let. Podnětem byl i příspěvek na Autodráha-fórum, kde ho kolega modelář renovoval a předvedl. Původní vzhled byl poplatný době vzniku. I měřítko není úplně přesné – 1:32, ale to je zbytečné řešit.Důležité je mít auto kompletní, to je hlavně s nasávacím komínem a křídlem. Karoserie se očistí od nálepek, já používám odlakovač bez acetonu EBELIN z DM drogerie, dá se použít technický benzín, nebo líh. Nikdy aceton, nebo toluen, ten by plast rozežral.

Druhým krokem je objednávka obtisků. www.vinar.cz Na této adrese si objednáte aršík obtisků za 80 Kč a můžete si postavit 4 verze vozů. Jezdci Stewart a Clevert. V návodu u obtisků jsou rady, jak upravit modely aut podle toho, jaký typ chcete stavět. Jedná se o drobné zabroušení na karoserii. Pilota je třeba opatrně vyjmout z karoserie, zabrousit hledí na přilbě a namalovat podle návodu. A teď to nejdůležitější. Co s podvozkem. Největším prohřeškem proti skutečnému modelu jsou nemodelová kola. Také motorek Gonio s převodem i vodítko a celé plechové šasí už pamatuje. Já jsem zvolil cestu tisku podvozku na 3D tiskárně. Nakreslil jsem si tvar podvozku, vytiskl a osadil do karoserie.

Motorek, převody, kola, vodítka lze získat v modelářských e-shopech, nebo návštěvou modelářského kroužku u Vás ve městě. Jediné, co není u mého auta zatím přesné jsou kola, pracuje se na tom, mám vytisknuté speciální disky pro F1 a kolega mi pošle pneumatiky na F1. No a poslední krok je nástřik základní barvy, potom modrého laku RAL 5003 a trochu piplavá, ale krásná práce lepení obtisků.

Na závěr přestříknutí bezbarvým lakem, montáž a první zajíždění. Na plastových drahách se musí používat magnety, v podvozku jsou 2 šachty pro magnety 17 x 4,7 x1,5 mm.

Autor: Pavel Veverka